Oblivion
The Elder Scrolls IV: Oblivion (či jen Oblivion) je fantasy RPG počítačová hra a videohra vyvinutá společností Bethesda Softworks, LLC. Jde o čtvrté pokračování herní série The Elder Scrolls. Hra byla poprvé vydána 2. března 2006 v Severní Americe a 24. března v Evropě. Vedle osobních počítačů je určena i pro herní konzole Xbox 360 a PlayStation 3. Některým nehratelným postavám (NPC) propůjčili své hlasy známí herci (např. Patrick Stewart, Lynda Carterová, Sean Bean a Terence Stamp).
Základní údaje
Vývoj hry začal v polovině roku 2002 krátce před uvedením předcházejícího dílu The Elder Scrolls III: Morrowind a trval přes 4 roky. Vedle standardního vydání bylo vytvořena i sběratelská edice, která navíc obsahuje kapesního průvodce Tamrielské říše, bonusové DVD s materiály z průběhu vytváření hry a repliku císařské mince. Hra je založena na upravené verzi herního enginu Gamebryo a používá systém modelování tváří postav FaceGen, technologii Havok k zachovávání fyzikálních zákonů prostředí, v němž se hráč pohybuje, a technologii SpeedTree ke generování realisticky vyhlížejících rostlin.
Jako základní je zamýšleno zobrazení z pohledu hráče, ale možné zvolit i zobrazení z pohledu třetí osoby. Hra obsahuje editor The Elder Scrolls: Construction Set, s nímž je možné vytvářet doplňky hry v podobě různých zásuvných modulů, jak to bylo možné i u předcházejícího dílu série. 6. června 2006 byla vydána první oficiální záplata (patch), a proto se aktuální verze označuje jako 1.1.511.
Několik oficiálních zásuvných modulů bylo možno po zaplacení stáhnout z webových stránek společnosti Bethesda Softworks, později byly souhrnně vydány spolu s rozšířením o frakci Rytířů Devíti jako stejnojmenný datadisk Knights of the Nine. Po jeho vydání však byli někteří fanoušci hry zklamani malým rozsahem rozšíření, pro které podle jejich názoru neumožňuje vydané rozšíření považovat za řádný a plnohodnotný datadisk[1]. Také se objevily informace o přípravě dalšího datadisku s názvem Shivering Isles[2].
Oblivion je příkladem nelineární počítačové hry, která může mít vysoce variabilní průběh, neboť různé úkoly lze plnit několika způsoby, lze si vybrat jejich pořadí či některé lze zcela ignorovat apod. Vysoká různorodost je zajištěna i při tvorbě a vývoji postavy, u níž si hráč sám bez větších omezení rozhodne, na jaké vlastnosti a dovednosti se zaměří a jakým způsobem bude postavu formovat. Mnoho nepřátel, úkolů a nalézaných pokladů je navázáno na úroveň hráčovy postavy a v závislosti na ní se mění. Např. v určité truhle může být jiný předmět, pokud ji otevře hráč na 10. úrovni, než předmět, který tam hráč najde se svojí postavou na 1. úrovni. Oproti předchozímu dílu je ulehčeno hledání lokací úkolů, neboť hráč má k dispozici mapu, která ho naviguje na správné místo, na němž má ve vybraném úkolu pokračovat. Tak je zamezeno zbytečnému bloudění, k němuž někdy docházelo v předchozím díle série
Příběh
Varování: Následující část článku vyzrazuje zápletku nebo rozuzlení díla.
Hra se odehrává v centrální provincii Cyrodiil fiktivního světa Tamriel. Hráč je situován do postavy vězně, který se probouzí v cele vězení v Císařském městě. V jeho cele je náhodou také umístěn vstup do tajné chodby, která slouží císaři k úniku v naléhavých případech. Takto se hráč potkává s císařem Urielem Septimem VII., který se spolu se svými strážci z elitní císařské organizace Čepelí snaží tajnou chodbou uniknout před vrahy z kultu uctívačů démonů nazývaného Mythic Dawn. Císař se zmiňuje o snu, v němž spatřil vězňovu tvář, a má obavu, že den, kdy vězně (hráče) spatří, bude jeho poslením. Vezeň této příležitosti využije a tajnou chodbou uniká z vězení stejnou cestou jako císař a jeho doprovod. Na svém útěku je svědkem několika dalších útoků atentátníků na císaře, který je nakonec smrtelně zraněn. Před svojí smrtí vězňovi ještě svěří Amulet králů a požádá ho, aby amulet donesl Jauffremu do Weynonského převorství u města Chorrol. Jeskyněmi a kanalizací se vězeň dostane na svobodu a může se svobodně pohybovat po celé provincii Cyrodiil. Během setkání s císařem a při postupu podzemím si hráč zvolí, za jakou postavu bude hrát a projde základní výukou ovládání hry. Před opuštěním podzemí má hráč možnost základní určení své postavy ještě naposledy změnit.
Po této úvodní části hry se hráč může volně rozhodnout, zda bude pokračovat v plnění úkolů z hlavní dějové linie hry či zda vstoupí do některé z frakcí a bude plnit vedlejší úkoly zadávanému jeho nadřízenými či zda bude plnit úkoly zadávané některými NPC v různých městech a na dalších místech provincie. Také jen může volně prozkoumávat provincii, bojovat s bandity, divokými zvířaty a příšerami, plenit zříceniny starých hradů a elfských sídel a nalezenou kořist prodávat obchodníkům. Postup v hlavní dějové linii lze samozřejmě volně kombinovat i s plněním všech dalších úkolů.
Pokud hráč pokračuje v úkolech hlavní dějové linie, dozví se, že císařova smrt umožnila otvírání bran do Oblivionu, paralelního světa démonů (tzv. daeder), kteří se chystají k invazi do světa Tamriel. Jedinou cestou, jak lze natrvalo zavřít brány do Oblivion a zabránit tak hrozící invazi, je nalézt potomka z krve císařského rodu Septimů, dosadit ho na trůn a znovu zapálit Dračí ohně v Císařském městě. Jauffre jako nejvyšší představitel Čepelí, které slouží císaři nejen jako ochranka, ale i jako výzvědná služba, hráči prozradí, že jediným potomkem císaře je nemanželský syn Martin Septim, který bydlí ve měste Kvatch. Když hráč dorazí do tohoto města, zjistí, že daedry u města otevřely bránu do Oblivionu a na město zaútočily. Hráč proto musí poprvé proniknout bránou do světa Oblivionu, bránu odtamtud zavřít a spolu se strážemi zlikvidovat démony, kteří již pronikli do města. Po tomto úspěchu je ostatními obyvateli celého Cyrodiilu přezdíván jako Hrdina od Kvatche. Poté Martina doprovodí zpět do Weynonského převorství, odkud však v mezidobí členové kultu Mythic Dawn uloupili Amulet králů. Jauffre nařídí dopravit Martina do pevnosti Cloud Ruler Temple v Jerallských horách nedaleko města Bruma. Hráč potom musí vypátrat, že uloupený amulet by mohl být ve svatyni Mehrunese Dagona. Tam však hráč zjistí, že vůdce kultu Mythic Dawn Mankar Camoran s amuletem unikl magickým portálem do svého „Ráje“, který vytvořil pomocí knihy Mysterium Xarxes. Hráč se alespoň této knihy zmocní a ji donese Martinovi, který jejím studiem dospěje k závěru, že pro amulet musí následovat Mankara Camorana do jeho Ráje. K vytvoření portálu musí hráč pro Martina nalézt několik ingrediencí – daedrický artefakt, velký welkyndský kámen, starobylé brnění Tibera Septima, prvního císaře Třetího věku, a velký pečetní kámen. Také se zjistí, že invaze démonů z Oblivionu má začít otevřením Velké brány u města Bruma. K posílení obrany města může hráč získat podporu od vládců ostatních měst. Ti od něho vyžadují vždy zavření brány do Oblivion, která se otevřela u jejich města.
Po otevření Velké brány u Brumy musí hráč proniknout do světa Oblivionu a získat velký pečetní kámen jako poslední ingredienci k vytvoření portálu do Ráje Mankara Camorana. Tímto portálem, který Martin následně otevře, se hráč dostane do utopického Ráje, kde se musí probojovat přes Camoranovi přisluhovače a nakonec musí porazit i jeho samotného. Tím získá Amulet králů, s nímž Martin v doprovodu Čepelí a hráče cestují do Císařského města, aby znovu zapálil Dračí ohně, a ukončil tak invazi daeder ze světa Oblivionu. V Císařském městě již zuří boje s daedrami a hráč musí s Martinem proniknout do centra města k Chrámu Jediného. Před chrámem ještě musí čelit samotnému vládci Oblivionu Mehrunesovi Dagonovi. Martin se probojuje do chrámu, pomocí amuletu se spojí s duchem Akatoshem, který je dračím bohem času, stane se jeho bojovníkem a porazí Mehrunese Dagona. Tímto je Amulet králů zničen, Martin zmizí, trůn říše zůstane prázdný, ale všechny brány do Oblivionu jsou navždy zavřeny. V závěrečné promluvě Martin svěří budoucnoust Tamrielu do rukou hráče a prohlásí začátek Čtvrtého věku. Závěr hlavní dějové linie tak umožňuje vytvořit další pokračování příběhu.
Konec části článku, která vyzrazuje zápletku nebo rozuzlení díla.
Vedlejší úkoly
Vedle úkolů spojených hlavní dějovou linií může hráč plnit úkoly, které mu zadají představitelé různých frakcí do kterých lze vstoupit. Jedná se o:
Cech bojovníků
Cech zlodějů
Cech mágů
Temné bratrstvo
Rytíři Devíti (dostupné pouze v rozšíření hry The Knights of the Nine)
Další úkoly lze získat od některých postav v každém městě, lze se zapojit do gladiátorských soubojů v Aréně umístěné v Císařském městě a úkoly lze získat i od daeder, jejichž svatyně jsou rozesety po celém Cyrodiilu.
Vlastnosti a dovednosti
Jako v jiných RPG jsou schopnosti hráčovy postavy závislé na několika základních vlastnostech. Jsou jimi:
Síla – určuje možnost zatížení, výdrž a intenzitu zranění způsobovaného zbraněni v boji na blízko
Inteligence – ovlivňuje celkové množství magické many nutné k vyvolávání kouzel
Síla vůle – determinuje rychlost obnovování magické many a výdrž
Hbitost – ovlivňuje schopnost manévrování a rovnováhy, dále výdrž a intenzitu zranění způsobovaného zbraněmi na dálku
Rychlost – určuje rychlost pohybu
Odolnost – ovlivňuje výdrž a navyšování zdraví při přechodu postavy na vyšší úroveň
Osobnost – je významná pro postoj NPC, s nimž hráč komunikuje
Štěstí – má vliv na všechny prováděné činnosti
Na těchto základních vlastnostech závisejí odvozené vlastnosti, kterými jsou
Zdraví – určuje míru zranění, kterou postava vydrží, sníží-li se na nulu, postava umírá
Magická mana – magická energie nutná k vyvolávání kouzel
Výdrž – vyjadřuje únavu postavy, větší únava negativně ovlivňuje zejména boj na blízko
Zatížení – vyjadřuje hmotnost věcí, které hráč může s sebou nést
Při vytváření postavy na počátku hry prvotní hodnota základních vlastností vyplývá ze zvolené rasy, pohlaví a znamení.
Vedle vlastností má každá postava určité dovednosti. V závislosti na zvoleném povolání, které určuje zaměření hráče mezi základními specializacemi (umění boje, umění magie a umění plížení), se dovednosti dělí na hlavní a vedlejší. Dovednosti mají hodnotu v rozmezí 0 – 100, sedm hlavních dovedností má základní hodnotu 25, vedlejší dovednosti mají základní hodnotu 5. Dovednosti spojené s vybranou základní specializací mají hodnotu zvýšenou o 10. Každá dovednost je řízena určitou základní vlastností (s výjimkou štěstí, s nímž není spojena žádná z dovedností). Hodnota dovedností určuje mistrovskou úroveň v dané dovenosti, každá mistrovská dovednost je charakterizována určitým zvýhodněním či znevýhodněním. U jednotlivých magických škol jsou kouzla rozdělena podle mistrovských úrovní a postava není schopná vyvolat kouzlo z vyšší mistrovské úrovně, než na které aktuálně je. Mistrovské úrovně dovedností jsou: nováček (hodnoty 0 – 24), učedník (hodnoty 25 – 49), tovaryš (hodnoty 50 – 74), expert (hodnoty 75 – 99) a mistr (hodnota 100).
Rozdělení dovedností podle specializace lze shrnout do následující tabulky. Za dovedností je v závorce uvedena příslušná řídící vlastnost.Umění boje Umění plížení Umění magie
Atletika (Rychlost) Akrobacie (Rychlost) Proměny (Síla vůle)
Zbraně s čepelí (Síla) Lehké brnění (Rychlost) Ničení (Síla vůle)
Tupé zbraně (Síla) Střelba (Hbitost) Obnova (Síla vůle)
Pěstní souboj (Síla) Otvírání zámků (Hbitost) Alchymie (Inteligence)
Zbrojíř (Odolnost) Plížení (Hbitost) Vyvolávání (Inteligence)
Blokování (Odolnost) Obchodování (Osobnost) Mystika (Inteligence)
Těžké brnění (Odolnost) Výřečnost (Osobnost) Iluze (Osobnost)
Základní vlastnosti (a v závislosti na nich i odvozené vlastnost) v průběhu hry rostou při přechodu na vyšší úroveň postavy, který nastane, pokud se po deseti zvýšeních hlavních dovedností hráčova postava uloží ke spánku. Dočasně lze hodnotu vlastností a dovedností zvýšit či snížit magií, lektvary či očarovanými předměty.
Rasy
Hráčem vybraná rasa ovlivňuje vlastnosti a dovednosti postavy. Různé rasy mají různá zvýhodnění, kterými jsou jedinečné schopnosti, které lze užít jednou denně, nebo specifická kouzla. Ve světě Tamriel žijí:
Bretoni – pocházejí z provincie High Rock, rychle a vnímavě chápou vše, co souvisí s kouzly, jsou odolní magickým energiím, vynikají při kouzlech zaměřených na léčení a vyvolávání
Císařští (Imperiálové) – původní obyvatelé civilizované kompolitní provincie Cyrodiil, bystří diplomaté a dobří obchodníci, dobře bojují v těžkém brnění
Seveřané (Nordové) – vysocí obyvatelé Skyrimu s plavými vlasy, patří k talentovaným válečníkům, jsou odolní vůči chladu
Redguardi (Rudí gardisté) – válečníci z Hammerfellu mají největší vrozený talent k boji ze všech tamrielských ras, mají zvýšenou odolost vůči jedům a nemocem
Vysocí elfové (Altmeři) – pocházejí z ostrova Summerset, ze všech ras mají největší dar ovládat starodávná umění, jsou však více citliví vůči ohni, mrazu a šoku
Lesní elfové (Bosmeři) – lid západního obývající lesy západního Valenwoodu, jsou mrštní a obratní, takže se skvěle hodí na průzkumníky a zloděje, jsou skvělými lučištníky, prooslavili se i svojí schopností rozkazovat jednodušším bytostem.
Temní elfové (Dunmeři) – pocházejí z Morrowindu, jsou známí svojí zručností v zacházení s mečem, lukem a ničivou magií, jsou odolní vůči ohni a dokáží si na pomoc přivolat duchy předků
Orkové (Zlobři) – barbarský národ pocházející z hor Wrothgarian a Dragontail provincie High Rock, často jsou zručnými zbrojmistry, jsou obávanými zuřivými bojovníky
Argoniánci – ještěrčí lid ze zrádných bažin Black March má přirozenou imunitu vůči chorobám a jedům, dokáží dýchat pod vodou a snadno paklíčem otevírají zámky
Khajiitové – pocházejí z provincie Elsweyr, jsou inteligentní, rychlí a hbití, jejich vysoké akrobatické schopnosti vidění ve tmě z nich činí zdatné zloděje
Znamení
Každý obyvatel Tamrielu se narodil pod určitým znamením hvězd, které ovlivňuje některé jeho vlastnosti či mu dodává speciální schopnosti.
Učedník – má magickou manu vyšší o 100 bodů, ale na druhé straně má o 100 % nižší odolnost vůči cizí magii
Atronach – má magickou manu vyšší o 150 bodů, neobnovuje se mu spánkem, ale může jí doplnit absorbováním cizích kouzel (z 50 %)
Paní – má o 10 bodu vyšší sílu a výdrž
Pán - má kouzlo Krev severu, které obnoví zdraví až do 90 bodů, na druhé straně trpí snížením odolnosti na oheň o 25 %
Milenka – jednou denně může použít schopnost Milenčin polibek, které za 120 bodů únavy paralyzuje nepřítele na 10 vteřin
Čaroděj – má zvýšenou magickou manu o 50 bodů
Rituál – jednou denně může použít obnovovací schopnost Mařin dar a umí kouzlo Požehnané slovo, kterým lze zahnat nemrtvé
Plaz – má kouzlo Plaz, kterým za 100 bodů únavy lze otrávit nepřítele a zároveň sebe léčit společně s odstraněním seslané škodlivé magie
Stín – může jednou denně použít schopnost Měsíční stín vyvolávající minutovou neviditelnost
Oř – má rychlost vyšší o 20 bodů
Zloděj – má o 10 bodů zvýšenou hbitost, rychlost a štěstí
Věž – může jednou denně otevřít bednu uzamčenou zámkem na střední či nižší úrovni, dále může jednou denně schopnost Obrana věže, která odrazí z každého zranění 5 bodů po dobu 120 vteřin
Bojovník – má o 10 bodů zvýšenou sílu a výdrž